Blue Land 2009 pojede Jihočeška Jana Fesslů

Díky aktivnímu přístupu se podařilo Janě Fesslové - paralympioničce z jižních Čech shromáždit dostatek prostředků na realizaci expedice Blue Land 2009. Navíc její nezkrotně dobrodružnou povahu by jí mohl závidět kdokoliv z nás...


Expedice se Jana zúčastní za doprovodu řidiče motorky Radka Krieglera, který zároveň pořádá i kratší motorkářské cesty pro hendikepované (MC Outdoors Riders o.s.) jako například setkání motorkářů Love Ride ve Švýcarsku kdy Radek sebou vezl vozíčkáře Matouše, který si vždy přál být součástí této skupiny lidi - motorkářů. Více se dočtete na www.mcoutdoors.org.


Na Janu a Radka čekají indické státy Himálčapradéš, Ladákh, Jamu a Kašmír, nejvyšší sedla světa se silnicí až v 5600m, impozantní dolina Indusu, nekonečné serpentiny po úbočích stametrových strmých srázů, setkání s lidmi žijícími téměř stejně jako ve středověku. Seznámime se s rozdílnými kulturami - himálčalpradéšskými hinduisty, ladakskými buddhisty a kašmírskými muslimy.


Vydají se za jedinečnou atmosférou indických hor, kde je dosud opravdu čistý vzduch, kde se ve větru a slunci třepotají modlitební praporky, údolí jsou lemovány buddhistickými kláštery a čorteny, kde cestáři vyrábí štěrk kladívkem a kde "jak" je ceněn jako terenní automobil.


Cesta začne příletem do Dillí, převzetí motorek a odjezd vlakem přes noc do Kalky a Shimly. Ze Shimly (lázeňské moderní městečko), proti proudu po silnicích vysekaných ve skalách scénickým údolím řek Satluj a Spiti, čeká nás návštěva horkých pramenů jedinečných buddhistichých a hinduistických klášterů - Sarahan - bývalé sídlo bhúšarských rádžů, buddhistické kláštery v Kalpě, Tabu,.... tibetské vesnice ne 4 200m, přejezd přes Kunzum Pass 4550 m a brody ledovcových potoků. Zejména údolí řeky Spity se bude líbit, leží mimo turistické trasy, a proto je tam atmosféra a památky působivější než kdekoliv jinde.


Zhruba od 10 dne nás čeká přejezd slavné silnice z Manali do Lehu - hlavního města oblasti Ladaku.  Čeká nás sedlo v nadmořské výšce 5 300 m, kaňony v pustých suchých horách, pláně obývané pouze nomádskými pastevci a také kouřící náklaďáky a autobusy Tata, se kterými se budeme těsně míjet nad strmými srázy. V Lehu si pak odpočinem, navštívíme buddhistický chrámy Shey, Hemis, Stok, Matho, údolí Indu, tajemná centra dávnověké moudrosti a poutních středisek. Ponuré modlitební síně a ornamentální svatyně skrývají množství uměleckých pokladů - vzácné tibetské rukopisy, hudební nástroje, nástěnné malby s fantastickými tantrickými božstvy, ohromné mosazné sochy Buddhy. Výjezd do nejvyššího sedla světa Khardung La 5 606 m. Pokud půjde vše bez problémů, můžeme ještě stihnout krátký 3 denní trek přes chudé vesničky kde se žije jako před staletími a přes sedla kolem 5 000m.


16 - 19. den pojedem přes již muslimský Kargil akčními silnicemi do Šrínagaru s ubytováním v luxusních houseboatech, ranní návštěva plovoucího tržiště, zahrady Mughalů, nakupování vyhlášených koberců a látek. Pak už nás čeká nejdelší etapa na motorkách 300 km do Jamu a přes noc vlakem do Dillí.


Teď už nezbývá než si přát, aby vydrželo zdraví a motorky se zbytečně nerozbíjely. A Vy kdo máte zájem se můžete těšit na čerstvé zážitky, deník, fotky a nakonec i film na DVD.

 

Setkání s proměnlivou tváří světa

 

Andrenalinové dobrodružství začne příletem do dvanástimilionového indického hlavního města Dillí. První část třítýdenní expedice povede kolem čínských hranic ve státě Himálčapradésh. Dole v údolí řeky Satluj je téměř tropické podnebí s odpovídající bujnou vegetací, kde se daří např. banánovníkům. Podhůří Himaláje je hustě osídlené a obdělávané je kdejaké i těžko přístupné rýžové políčko.


Motorkáři projedou i vesnici Sarahan – bývalé sídlo bhůšarských rádžů stojící na vysokém skalisku s velkolepým okolím. Je tu i jedna z nejexotičtějších památek severozápadních Himalájí – chrám Bhimakálí. Má dvě několikapatrové věže, elegantně svažité střechy pokryté břidlicovitými taškami a blýskavé zlaté věžičky. V nejvyšším patře se nachází bohyně Bhima Kálí, ozdobená květinovými věnci, zhlíží dolů přes oblaka vonných tyčinek, jež tu umísťují bráhmanští kněží. Bohyně byla uctívána celá staletí i lidskými obětmi až do 19. století.


Po cestě je pravděpodobně potkají zavalené silnice, sesunuté krajnice, stržené cesty, které lze překonat pouze za pomoci improvizavaných lanovek a pěšky…což pro vozíčkáře bude náročný sportovní výkon. Budou mít možnost poznat hinduistickou, budhistickou i muslimskou kulturu, její krásy a specifika s křesťanskou Evropou nesrovnatelné.


Cestou s Indie směrem k Tibetu budou následovat mnohá úřední povolení a vstupní obstrukce.Ale také stále hornatější krajina a krása buddhistických památek i tibetských domků obklopených ječmennými políčky. Co dalšího uvést? Například klášter(gompa) v bývalém obchodním centru Kalpe, nebo působivý Ki Gompa postavený na skalisku v údolí řeky Spiti a noc v údajně nejvýše položené vesnici (4200 m) s elektřinou na světě. Nádherné okolí řeky Spiti, rozeklané vrcholy hor s vesničkami, kde život plyne v jiných rovinách, stáda ovcí , jaků.


Vysokohorské průsmyky Himaláje prověří fyzičku

Překonat náročné přejezdy vysokohorských průsmyků mezi Himalájskými velikány. Kunzum Pas 4450 m se třemi stupami a modlitebními vlajkami a cestou z hrubého štěrku, častokrát kříženou dravými potoky, to nebude hračka. Další kapitolou této cesty bude projetí slavné silnice Manali – Léh, která se stala po svém dobudování roku 1989 nejoblíbenější přístupovou cestou do Ladákhu.

Silnice je otevřena dle stavu sněhu několik měsíců v roce.Vede z údolí Kullů přes až 5328 m vysoká sedla – jedny z nejvyšších na světě. Její povrch se rapidně mění od celkem hladkého asfaltu, přes různě hluboké výmoly až po prašnou cestu, po které stékají ledovcové potoky. Klikatí se nádhernou měsíční pustinou, kde potkáte jen nomádské pastevce, asfaltem pokryté silniční dělníky a hlídkující zachmuřené vojáky. Trasu dlouhou 480 km pojedou dva dny.

 

Odvaha poznat i méně bezpečná místa

Ne vždy bude bezpečno. V plánu cesty je i návštěva problematického svazového státu Jamu a Kašmír. Cesta do nedostupného regionu Ladáku, neboli La-Dags – ,, Země vysokohorských průsmyků“, někdy označovanou jako Malý Tibet. Symboly téměř tisíc let starého budhistického náboženství se objevují všude po cestě: ve větru se třepotající pestrobarevné modlitební praporky, modlitební mlýnky ve vesnicích, bělostné čorteny, středověké kláštery – gompy na vrcholcích skal, ponuré modlitební síně a ornamentální svatyně skrývají množství uměleckých pokladů – vzácné tibetské rukopisy, hudební nástroje, nástěnné malby s fantastickými tantrickými božstvy, ohromné mosazné Buddhy. Centrem této oblasti je městečko Léh – kdysi významná zastávka na Hedvábné stezce ve výšce 3550 m.. Dnes je to základna cestovatelů z celého světa, kteří sem přijeli za poznáním jedinečné kultury a přírody.


Cesta pokračuje ledovcem vytvořeným údolím řeky Nubra. Cíl nejsou gompy ani horké prameny, ale ,, pouze“ sedlo Khardung La, které je se svou výškou 18 380 stop = 5 606 m nejvyšším sedlem na světě kudy vede silnice. Tato silnice plná serpentýn a několika vojenských kontrol je otevřená pro veřejnost až od r. 1994, do té doby se do míst severně od Léhu nesmělo.


V poslední třetině cesty uvidí Čos – khor neboli ,,duchovní ostrůvek“ v Alčí, pyšnící se výjimečně starými nástěnnými malbami a dřevěnými plastikami, které jako by se zázrakem uchovaly po devět staletí. Znalci starých umění tohle místo řadí k nejvýznamnějším památkám Asie. V závěru cesty se budou pohybovat v ne zrovna moc bezpečné třecí zóně mezi Indií a Pákistánem, kde konflikt v r. 1999 vyvrcholil ve skutečnou válku, během níž přišlo o život přes tisíc indických a pákistánských vojáků. Proto od již plně muslimského Kargilu je silnice lemována jednotkami střežících vojáků a otevřená jen několik hodin denně.

 


Krása velehor a jezer - adrenalin i relax


Příjezd do Šrínagaru, města jezer obklopenými horami s krásnou zahradou Mughalů, je ve znamení otravných a nekonečných nahaněčů plujících hotelů – houseboatů. V nich účastníci expedice nabydou sil pro závěrečný přesun do Dillí. Posledních 300 km na motocyklech do Jammu a posledních 600 km do Dillí přejezd i s motocykly vlakem….a poslední den v Dillí ještě na nákupy, focení a památky. Letadlo nepočká a každá expedice jednou dojde svého naplnění.